Det gode tankesæt

På Nordals Skolen har vi siden 2018 arbejdet med ”det gode tankesæt”. Det har vi gjort, fordi elevernes og for den sags skyld lærernes tilgang til det ”at lære” har stor betydning for, hvor meget vi lærer, og hvor dygtige vi bliver.

Omkring halvdelen af os har en tendens til at tænke, at intelligens og evner er noget medfødt, som vi ikke kan ændre på. Det betyder ofte, at vi forbinder dygtighed med at gøre noget hurtigt og fejlfrit. Vi vil gerne se smarte ud, og derfor undgår vi udfordringer for ikke at begå fejl. I sidste ende lærer vi derfor også mindre, end vi kunne have gjort.

Den anden halvdel har en tendens til at tænke, at intelligens og evner er noget, vi kan udvikle. Det betyder, at vi har lettere ved at acceptere fejl og tro på, at vi kan lære af fejl og derved blive klogere og dygtigere. Det giver sig selv, at dette er et bedre tankesæt og en bedre forudsætning for at klare de udfordringerne, vi møder i skolen og alle andre steder. Deraf navnet ”det gode tankesæt.”

Skolens medarbejdere er i foråret 2018 blevet uddannet i at arbejde med ”det gode tankesæt”.

Det gode tankesæt